Ny registreringsløsning – Intensjon om anskaffelse

Statens vegvesen har behov for en ny registreringsklient rettet mot bruk i felt. Eksisterende løsninger bruker aldrende teknologi og vil fases ut ved overgang til ny vegnettsmodell etter 2020. Prosessen med anskaffelse av nytt registreringsverktøy er derfor satt i gang og er planlagt gjennomført første halvår 2018. Anskaffelsesprosessen er dialogbasert og vi varslet markedet om at Statens vegvesen har til intensjon å anskaffe ny registeringsklient juni 2017 via Doffin.

Vi erfarer nå at arbeidet med å etablere åpe api’er for lese og skrive til NVDB har gitt resultater. Flere private aktører har laget eller arbeider med å utvikle løsninger basert på våre api’er. Vi mener derfor markedet nå er modent for å anskaffe hyllevare for registrering til NVDB.

Målet er å finne et godt verktøy i markedet som kan brukes til å registrere vegobjekter med mulighet for å oppdatere egenskaper. Funksjonalitet for registrering av tilstand/skade er også ønsket.

Brukere av ny registreringsklient er regionene og det er derfor ønskelig med bred medvirkning fra regionene. Det vi trenger er gode brukerhistorier som dekker brukernes behov. I evalueringsfasen som kommer senere vil funksjonalitet og brukervennlighet veie tungt sammen med funksjonalitet for oppgaveløsing.

 

Overordnet spesifikasjon

  • Verktøy for registrering av vegobjekter
    • Opprette, slette og redigere vegobjekter med egenskapsdata
    • Håndtere egengeometri i form av flate, linje, punkt
    • Håndtere vegnettstilknytning i form av punkt og strekning inkludert multiple stedfestinger
    • Håndtere relasjoner mellom vegobjekter
  • Løsning skal bruke NVDB-api’et
    • Bruke datakatalogen
  • Skal fungere på mobile enheter til feltbruk
    • Også interessant på desktop
  • Funksjonalitet for registrering i områder uten mobildekning
  • Må kunne benyttes sammen med GNSS-utstyr
  • Brukervennlighet vektlegges

 

Dialog med markedet – formalia

Regelverket:

  • Forskrift om offentlige anskaffelser (FoA) regulerer «Forberedende undersøkelser» i §§ 8-1 og 12-1
    • Gir adgang til å innhente råd i forkant av en anskaffelse og ha dialog med markedet.
  • Forskriftens §§ 8-2 og 12-2 pålegger oppdragsgiver å treffe egnede tiltak for å utjevne fordeler leverandører har fått ved at de har gitt råd til oppdragsgiver forut for en konkurranse eller har vært involvert i planleggingen
    • Alle de andre leverandørene skal motta samme relevante opplysninger
    • Fastsette en utvidet og tilstrekkelig frist for mottak av tilbud

Anskaffelsesprosessen baserer seg på dialog når vi går ut i markedet og spør etter et ferdig produkt også kalt hyllevare. Fokus for dialogen er på brukerhistorier og hvilke oppgaver verktøyet skal løse. Formålet med prosessen vi har satt i gang er å forberede markedet slik at allianser kan bygges og hyllevare ferdigstilles.

 

Gevinster for SVV:

  • Hvordan kan vårt behov dekkes på best mulig måte
  • Hvilke muligheter og løsninger finnes i markedet på kort og lang sikt
  • Hvordan er konkurransesituasjonen
  • Har det vært utvikling i leverandørmarkedet
  • Hvilke krav eller kriterier kan være konkurransehemmende eller fordyrende
  • Hvordan krav og kriterier kan dokumenteres
  • Hvordan konkurransen bør gjennomføres for å drive leverandørutvikling og for å fremme innovasjon

 

Gevinster for leverandør:

  • Kunnskap om oppdragsgivers planer, utfordringer og behov på kort og lang sikt
  • Hvilke resultater eller endringer oppdragsgiver ønsker å oppnå
  • Hvilken fleksibilitet som er nødvendig for å sikre behovet på lang sikt
  • Hvordan risikobildet er
  • Leverandørene kan tilpasse sine tilbud til behovene og de resultatene som er viktig for oppdragsgiver
  • Leverandørene vil kunne gi råd om hvordan oppdragsgiver bør tilrettelegge konkurransen for å utnytte markedets kompetanse

 

En til en møter med leverandørene

Formål med diss møtene er å få innspill og presentasjon fra leverandørene på et konkret behov eller anskaffelse. I en til en møter deler leverandørene mer informasjon enn når det er konkurrerende virksomheter tilstede. Møtene vil bli gjennomført i månedsskiftet januar/februar.