Status NVDB og Geodata, desember 2017

Denne kommer ut litt seint og er litt mangelfull pga. at skriver hadde syke barn før jul, men la oss kalle det en halvveis avsluttning av året som var! 🙂

NVDB og Geofence

Elin Leikvang har vært med på Geofence demo i Oslo. Det var Ane Dalsnes Storsæter på Transportteknologi (tidligere ITS-seksjonen) som kjørte den sammen med Volvo. Elin var med som teknisk koordinator og samkjørte teamet i Trondheim, med medlemmer av Transportteknologi og vår egen Terje Brasethvik. Både VG, NRK og Teknisk Ukeblad dekket demoen, hvor vi viste en Volvo hybridbil som automatisk slo av forbrenningsmotoren når den entret en såkalt Nullutslippssone som lå i NDVB.
Link til saken i VG og i Teknisk Ukeblad(krever innlogging).

Utlysnigng av ny registrerinsklient

Statens vegvesen har behov for en ny registreringsklient rettet mot bruk i felt. Eksisterende løsninger bruker aldrende teknologi og vil fases ut ved overgang til ny vegnettsmodell etter 2020. Prosessen med anskaffelse av nytt registreringsverktøy er derfor satt i gang og er planlagt gjennomført første halvår 2018. Anskaffelsesprosessen er dialogbasert og vi varslet markedet om at Statens vegvesen har til intensjon å anskaffe ny registeringsklient juni 2017 via Doffin. Les mer om saken her.

Geoforum og TEN-T

Jan Kristian Jensen deltar i faggruppe «geografisk IT» i geoforum, der det kommer et innlegg om hvordan du bruker python notebooks på NVDB data. Han har brukt mye tid på å registrere TEN-T vegnett i NVDB, og derfor også laget metodikk for stedfesting av strekningsdata med skriveAPI’et. Også mye spennende videreutvikling på ruteplantjenesten, samt at han var med på teknologiforum Norge Digitalt.

Smart Transportation IoT Hackathon (IoT -> Internet og Things)

Elin Leikvang, sammen med Ane Dalsnes Stortsæter (Transportteknologi) var med som problemer på Smart Transportation IoT Hackathon arrangert av Telenor. Gruppen som gikk av med seieren lagde forslag om en lavbudsjetts-thing med GPS tracking som kan kjøre et år uten lading som kan ligge i alle brøytebiler, alle fortausbrøytere og fresere kjørt av våre entrepenører slik at publikum til enhver tid kan anslå hvor det er trygt å kjøre, syke og gå. Vi ser på disse IoT-arenaene som en god plass for oss å snakke om hva vi har behov for, i håp om at noen tar opp den tråden og lager noe som vi kan bruke. Elin var også sammen med Jorunn Riddervold Levy og presenterte samme problemstillinger på NTNU sin IoT-lab med samme formål.