Status september 2016

Vi på NVDB og Geodata vil gjerne begynne å legge ut litt statusinformasjon for å gi innblikk i hva vi jobber med og dele noen tips når det dukker opp. Håper dere synes det er interessant å lese litt om hva vi gjør!

 

FOSS4G

http://foss4g.no/ hadde Jan Kristian Jensen gleden av å snakke om programmering mot NVDB api: Hvordan er NVDB strukturert, hvilke kodebibliotek finnes, et par av snublefellene, og lignende ting av interesse. Foss4g er en konferanse for fri og åpen programvare, med spesiell vekt på «Geo» – fagfeltet. Video finnes her, og presentasjon med klikkbare lenker til eksempler m.m. finner du via http://foss4g.no

foss4g

Ny brukerveiledning

Elin Leikvang er nyeste tilskudd på teamet til NVDB og Geodata, hun er utdannet dataingeniør, har jobba med brukervennlighet og blir nå systemeier på datafangst. I sommer har hun lagt ut en ny versjon av brukerveiledningen til Vegkart, formålet er å hjelpe de som ikke kan noe om systemene til å komme i gang med å bruke Vegkart. Ta gjerne en titt her.

brukerveiledning

 Datainnsamling med Vionice og Volvo

Elin Leikvang og Per Andersen har vært på testkjøringer fra Trondheim til Oslo og Stavern og hjem igjen for å samle inn data til et prosjekt de jobber på sammen med Tomas Levin og Ane Dalsnes Storsæter på ITS. Det går ut på å kartlegge nøyaktigheten på innlesning av skilt via Volvo sitt innebygde sensorsystem og en mobilapp laget at Finske Vionice. Ta en titt på Vionice sine sider for å lese litt mer om teknologien deres.

img_4413img_2971

img_2969 img_2992

Formålet med dette prosjektet er å se om vi kan finne mer kostnadseffektive måter å samle inn noen datatyper på, i denne omgang tester vi for skilt. Prosjektet fortsetter nå med kvalitets- og nøyaktighetsvurderinger.

Samarbeidsavtale innenfor NVDB-fagområdet mellom SVV og Nye Veier AS

b240d2a0-83f5-4e76-83ac-0ab48e2f4d22

Per Roald Andersen jobber for tiden med Nye Veier AS om en samarbeidsavtale og har skrevet litt om det her:

Det er etablert en felles arbeidsgruppe som skal utarbeide forslag til samarbeidsavtale mellom SVV og Nye veier AS på NVDB- fagområdet.

Arbeidsgruppen ledes av leder for NVDB og geodataseksjonen, Per Andersen, John Mikalsen representerer regionene i arbeidsgruppen og Jacob Trondsen fra TRAFF skal ivareta fagsiden, Espen Sveen er med som gruppas sekretær og skal føre selve avtaleutkastet i pennen.

Forslag til avtale skal være på plass innen 10.10.2016. Gruppa vil støtte seg på fagmiljøene og dra inn ekstra ressurser ved behov. Nye veier AS er representert med fire deltakere i gruppa.

Avtalen skal beskrive rutiner for samhandling mellom SVV og NV, ikke detaljer på leveranse av data.

Avtalen skal i hovedsak dekke tre områder:
  1. NVs tilgang til data fra NVDB med tilliggende fagregistre inkludert ev. programvare for effektiv tilgang til data.
  2. Rutiner, programvare mm for å etablere og oppdatere vegreferansesystemet i NVDB og ev. referansesystemer i tilliggende fagregistre, for veg NV har ansvar for.
  3. Rutiner, programvare mm for å etablere og oppdatere andre data og opplysninger i NVDB med tilliggende fagregistre om veg, vegobjekter, trafikken, miljøet, vedtak mm for veg NV har ansvar for Statens Vegvesen legger to viktige prinsipp til grunn for avtalen:
  • Leveranser fra Nye veier AS skal skje fra selskapet ikke selskapets entreprenører og konsulenter, dvs. SVV ønsker en ansvarlig i selskapet
  • SVV skal ikke utføre arbeid for selskapet. Selskapet har hele ansvaret og arbeidet med å levere de data, med den kvalitet, på det format, til den tid og på den måte vi fastsetter for det enkelte prosjekt. Forvaltning av nasjonalt vegreferanssystem skal SVV utføre.

Ansvaret knyttet til NVDB med tilliggende fagregistre vil naturlig fordele seg slik:

  • SVV har ansvar for å gi NV god tilgang til data fra NVDB med tilliggende fagregistre, samt tilrettelegge for at selskapet tidsriktig kan levere de data og andre opplysninger, på den måten, med den kvalitet og det format som SVV fastsetter for det enkelte veganlegg.
  • NV skal ved utbygging, vedlikehold og drift av det enkelte veganlegg som de har ansvar for, levere data og andre opplysninger til NVDB med tilliggende fagregistre som fastsatt av SVV. Utgangspunktet er at NV ved utbygging, vedlikehold og drift til enhver tid skal levere tilsvarende data og andre opplysninger til NVDB med tilliggende fagregistre som SVV skal levere for sammenlignbare veganlegg.

Første møte i arbeidsgruppa er gjennomført, her var temaet leveranse av vegnett og teknisk grensesnitt som tilbys fra SVV. Videre arbeidsplan er lagt opp med oppfølgingsmøte i forhold til vegnett, to møter vedr leveranse i henhold til objektlista og et avsluttende møte for å lande avtaleutkastet.

 

Kommune og regionreformen, Konsekvenser for NVDB

Vi i avdelinga jobber også med konsekvensutredning knytta til kommunereformen, her følger en status på den jobben:

Endringer i de nasjonale administrative nivåene vil få konsekvenser for NVDB, uavhengig av valgt modell for ny nummerering av fylker/ kommuner. En slik endring i de nasjonale administrative nivåene vil også berøre omkringliggende fagsystemer til NVDB, systemer som vegloggen, bru- og tunellregistre, dekkeregistre mm. Systemer som nytter vegreferansen til stedfesting av informasjon på og langs veg vil bli berørt.

Figur 1. Vegreferansens oppbygging

kommune

Det er gjennomført en miniutredning som er en beskrivelse av hvilke utfordringer en kommunereform gir for NVDB systemet. Utredningen er på et helt overordnet nivå og vil gi oss informasjon til å gå videre med saken.

Rapporten peker bl.a. på behovet for at vegreferansesystemet må løsrive seg fra den administrative inndeling i landet. Konsekvenser av dette må kartlegges i den videre utredning. Rapporten belyser utfordringene ved ulike typer sammenslåinger; Fylkessammenslåing, Kommuner som slås sammen over fylkesgrenser, Kommunesammenslåing innenfor et fylke og Kommunesammenslåing med splitting av kommune. Videre prøver rapporten å si noe om mulige tiltak på kort sikt og mulig langsiktig løsning. I mulighetsstudiene belyses konsekvenser for ER- vegene, F- vegene og KPS- vegene.

Utredningen er kun en grov analyse av konsekvenser. Den ser ikke på et ev. økonomisk omfang og konsekvenser dette vil ha på omkringliggende komponenter.

Utredningen skal ta høyde for at det kan komme ytterligere sammenslåinger i framtiden utover det som er kjent nå. Slik at løsningen som blir valgt er robust nok til å håndtere ev. framtidige endringer i kommunegrenser og regionsgrenser.

Vi tar sikte på å ha en endelig rapport klar innen utgangen av uke 37, den vil da bli tilgjengelig.